Po dlhšej odmlke zo sveta hudby sa doň A$AP Rocky vrátil agresívnym bangerom Multiply, sprevadzaným videoklipom. Servítku si pred ústa nedával, čo si odniesli najmä značky Been Trill a HBA. Pred záverečnou treťou slohou sa beat razantne zmení a nastupuje úryvok z Lord Pretty Flacko Jodye 2, prvého oficiálne singlu začínajúcej #FLACKOJODYESEASON. Ten sa dostal von presne dva roky po svojom predchodcovi, tracku Pretty Flacko, prostredníctvom ktorého oznamuje chalan z Harlemu svoj veľkolepý návrat - Lord Pretty Flacko Jodye / Tell these f*ck nigg*s how you been. Ubezpečuje nás, že je to stále ten známy, no nový Rocky, ktorý je jedinečný a nebojí sa vytŕčať z davu. Svojimi záverečnými riadkami - Trappin' through the speaker, peep the beeper ringer, uh / Turnin' off phones, just to reach 'em, gotta beep 'em, vysvetľuje snahu zostať mimo radaru mainstreamu, aby si mohol v pokoji užívať momenty v štúdiu, kvôli čomu si vypol mobil a je dostupný iba cez starý pager.
Do tradičného Flackovho sveta bangerov nás LPFJ2 s uši režúcou melódiou (v dobrom) od Neza & Ria uvítal vynikajúco. Jednotlivé lo-fi zábery neskoršieho videoklipu zase po prvýkrát slabo odhaľujú, čo si Rocky predstavoval pod psychedelickým dojmom, ktorý mal byť jednou z hlavných charakteristík At.Long.Last.A$AP. Klip ako celok, no hlavne jeho záver, si uctieva posolstvo zosnulého zakladateľa Mobu a výkonného producenta A.L.L.A., Yamsa, ktorého nečakaná smrť silno zasiahla Mob a temne ovplyvnila tracky i kreatívny proces okolo Rockyho druhej dosky, venovanej práve Stevenovi Rodriguezovi. Oba covery, fotené manželkou Ricka Owensa, Michele Lamy, taktiež symbolizujú jeho osobu skrz fialové leanové znamienko pod pravým okom.
Do tretice sa obdobný odkaz objavuje aj na začiatku albumovej verzie songu M´$ - One time for A$AP Yams / Let's go, kde je Rockyho druhá sloha vystriedaná Lil Wayneom. Odhliadnime na sekundu od obsahovej stránky, aby sme vyzdvihli už pri prvom vypočutí zreteľnú produkciu Mike Deana a skilly Weezyho, rapujúceho svoju najlepšiu strofu za posledné obdobie. Popri mnohých referenciách smerom k počtu núl na bankovom účte, začína byť načrtnuté i vnútorné rozpoloženie Flacka, vyrovnávajúceho sa s tlakom okolia a stratou blízkych - It's like lately I ain't myself, ktorej sa znova raz prizeral: „I just look at his face. I look at [A$AP] Lou. You could just tell. We knew (Pozrel som sa na Yamsovu tvár. Pozrel som na A$AP Loua (stojaceho vedľa). Bolo to cítiť vo vzduchu, vedeli sme, čo sa prihodilo),“ rozpráva o tom, ako nemohli svojho dobrého kamaráta prebudiť zo spánku. Stále sme sa však nedostali do Rockyho oznamovaného temnejšieho ja, pretože i M´$ je skôr klasickým A$AP bangerom, ktorý vyzdvihuje úspešnú cestu za peniazmi, požičiava si vtipné hlášky napríklad od Kanyeho - You ain't got no Flacko in your Serato?, či strieľa ostrými na Birdmana a spol. - Ain't no more CM / Let's pluck out the stems. Usudzujúc podľa zvuku (dôraz na toto slovo) dvoch prvotných singlov som si už už myslel, že to Pretty Boi s tvrdeniami ohľadom silného rockového a psychedelického feelingu tónov 60. rokov trochu netrafil, no chvála bohu, niet tomu tak.
Pozmenený prejav z filmu O Brother, Where Art Thou?, v ktorom originálne člen Ku-klux-klanu obviňuje Afroameričana, že zapredal svoju dušu diablovi, bol na otváracej skladbe Holy Ghost šikovne použitý v podobe, kedy hlas hovorí o Rockym ako o niekom, kto mal takmer božskú silu, pretože sa Satanovi vzoprel. Nastolená je tak náboženská tematika, kritizujúca cirkev a jej metódy, pričom sa naráža na zradné podmienky mainstreamového priemyslu, ktorý uviazal slučku okolo krku mnohým nádejným interpretom (inšpirácia King Kuntom?). LORD Flacko medzi nich ale nepatrí, odolal a s asistenciou Joa Foxa, hviezdy zo dňa na deň, nás tou najlepšou možnou cestou víta na svojom vznešenom comebacku s titulom A.L.L.A., nápadne znejúcom ako Alah: „A-L-L-A. Ako slang pre Alah. Je to návrat božského MC-ho.“ Metafora podvratnej a zákernej púte za ozajstným uznaním pokračuje aj na geniálnej Canal St. s hosťujúcim Bonesom. Tentoraz je výrazná paralela medzi hustlením na turistami preplnenej Canal Street v NYC, kde sa musíš doslova obracať, takisto ako pri snahe presadiť sa s rapom. Nastupujú ale černejšie idey, zaplavujúce Rockyho vedomie, keď si na pomalom Fine Whine bok po boku s Futureom, popíjajúci lean, vyčítajú zlyhania vo vzťahoch s Chanel Iman, respektíve Ciarou. Ako je neskôr ukázané v L$D a ako som už spomínal, Flacko sa necháva vo väčšom unášať drogami, čo ho však stálo vážnejšiu známosť so ženou, ktorú miloval. Zrkadlo stavia speváčka M.I.A., stelesňujúca pozíciu a emócie nežnejšieho stvorenia.
I tradičný A$AP Egotrip, čím Excuse Me je, môže vďaka úctyhodnému refrénu a beatu znieť odlišnejšie než skladby predošlých albumov. Avšak, pozornosť si zaslúži nasledovný prechod JD, vzdávajúci poctu rebelovi James Deanovi, v ktorom si krátku časť strihol i herec James Franco. Rocky sa so zosnulou ikonou stotožňuje v životnom štýle snívania a žitia naplno. V tejto časti LPčka sme, možno až príliš násilne, zosadení z vlny, na ktorej sme sa doteraz viezli. Melodicky staršiu a pomalšiu ódu na Jimmyho Deana totiž strieda príliš agresívna LPFJ2, ktorá sama o sebe neznie zle, no pre mňa je to priveľký skok, pôsobiaci kostrbato. Electric Body so ScHoolboyom Q nesklamala, keďže sa o produkciu postaral práve Danger Mouse. Čo však sklamalo bol Kanyeho výkon za mikrofónom na spolupráci, od ktorej každý očakával veľa. Yeezyho soulovému podkladu nemožno nič vytknúť, no, neverím, že to hovorím, mal radšej zostať asi iba pri ňom. Rockyho spoveď ho úplne zatienila, uh. Temnota ohlasuje návrat s príchodom dua songov Max B (nie náhodou nesúcej názov Harlem rapera, odpykávajúceho si 75-ročný trest za plánovanie lúpeže a vraždu) a Pharsyde. Či už Delgadovou melódiu s vysamplovaným Leom Cohenom, spevom Joa Foxa, alebo témami nič neriešiaceho násilia ukazuje Rocky svoju filozofickejšiu stránku. Škoda, že mu to následne kazí Juicy J s toľkokrát obohratou slohou, ničiacou dojem z počinu, z ktorého fanúšikom UGK vyhŕkla slza, keďže je na nej počuť Pimp C-ho.
Zlúčiť pocity z A.L.L.A. je aj po niekoľkonásobnom ponorení sa doň extrémne ťažké. Rocky sa nesporne posunul vopred, čo nemožno hodnotiť inak, než pozitívne. Venoval však svojmu dobrému priateľovi, Yamsovi, na pamiatku plnohodnotné dielo? Myslím si, že áno. Smrť blízkeho, drogy, rozchod s Chanel Iman a sociálne problémy v Amerike mu poskytli témy a odlišný pohľad na svet, ktorý úspešne pretavil do halucinogénne temného LPčka. To sa tónmi vo väčšine odpútava od Flackovej predošlej tvorby a prináša sľúbený omamný, miestami rockovo znejúci zvuk, odhaľujúc muzikálnejšiu stránku muža rapujúceho za Harlem. Vytknúť sa dá azda iba nie príliš vhodné zoradenie niektorých songov na trackliste a pokazené featy hostí, od ktorých sa čakalo omnoho viac. Aj napriek tomu je At.Long.Last.A$AP, začínajúc pri coveri, prechádzajúc skrz vyšperkované produkcie a výkony jednotlivých interpretov, až po celkový message naozajstným kvalitným umeleckým dielom, na ktoré môže byť Rakim Mayers právom hrdý a jeho priateľ, Steven Rodriguez, by s určitosťou bol tiež. 8,5/10
Komentáre
asaaaap
Môj názor
Asi komentár